Inleiding

Inleiding

 
Hierbij ontvangt u de 4-maandsrapportage over de uitvoering van de programmabegroting 2023. Het is een compacte financiële afwijkingenrapportage op basis van de actuele inzichten. De rapportage geeft een eerste inzicht over de begrotingsuitvoering en een inschatting, de prognose, van de mate waarin de begroting bij ongewijzigde voortzetting van het staande beleid wordt uitgenut.

Het college neemt maatregelen om binnen de begroting te blijven. Algemeen uitgangspunt is dat geprognotiseerde afwijkingen binnen het beleidsprogramma worden opgelost. Na bijsturing zullen de prognoses daarom wijzigen. In het najaar ontvangt u de 8-maandsrapportage. U wordt dan geïnformeerd over de laatste stand van zaken.

In de prognose zijn alleen afwijkingen groter dan € 0,5 mln. opgenomen. Richtlijn is dat afwijkingen groter dan € 2,5 mln. worden toegelicht en kleinere afwijking indien relevant. Mede hierdoor en het feit dat in de prognose alleen ontwikkelingen in de eerste vier maanden van het jaar zijn meegenomen, bevat de rapportage beperkte informatie. Daarom wordt met de herijking van de P&C-producten als uitwerking van de contourenbrief (RIS314462), gekeken hoe de informatievoorziening aan de gemeenteraad kan worden verbeterd. Over de voortgang van dit project wordt u afzonderlijk geïnformeerd.

Financiële effecten energie en inflatie
Naast de bovengenoemde afwijkingen, worden de cijfers ook beïnvloed door de stijging van de energieprijzen en  inflatie. Zo hebben maatschappelijke instellingen, sporthallen en zwembaden te maken met stijgende energieprijzen en stijgende prijzen als gevolg van  inflatie. Door de inflatie op met name grondstoffen en veranderende marktomstandigheden lopen daarnaast diverse projecten vast of dreigen met tekorten te eindigen. Ook de energiekosten voor openbare verlichting en van de ambtelijke huisvesting.

Tegenover de hogere lasten voor de inflatie staat ook een extra compensatie hiervoor in het gemeentefonds. Met de meicirculaire is bekend hoeveel dit is. Daarnaast zijn aanvullende rijksmaatregelen. De extra compensatie maakt onderdeel uit van de verdere begrotingsvoorbereidingen en wordt middels de geactualiseerde begroting 2023 aan de gemeenteraad voorgelegd.

Meicirculaire
In de meicirculaire wordt de gemeente geïnformeerd over o.a. de omvang en de verdeling van de algemene uitkering, waarbij ook mutaties voor het jaar 2023 zijn meegenomen. De wijze waarop deze middelen worden verdeeld over de programma’s is onderdeel van de voorbereiding van de begroting 2024-2027 en actualisatie van de begroting 2023. Voor meer informatie hierover wordt verwezen naar de voorjaarsnota die u tegelijkertijd met deze 4-maandsrapportage heeft ontvangen.

Afwijkingen op investeringsprojecten
Als onderdeel van de 4-maandsprognose is ook onderzocht of er sprake is van grote afwijkingen op investeringsprojecten ten opzichte van de actuele begroting. Er zijn geen grote afwijkingen voorzien op investeringsprojecten op basis van de uitvoering in de eerste vier maanden van 2023.

Leeswijzer
In deze rapportage leest u, per beleidsprogramma en per activiteit, de prognose voor de uitkomst van het einde van het jaar. Daarnaast worden op programma- en/of activiteitsniveau de relevante (geprognosticeerde) afwijkingen ten opzichte van de begroting toegelicht. De financiële tabellen tonen de prognose per programma in diverse kolommen:

  • In de kolom Prognose resultaat treft u de stand aan waarop met het huidige inzicht wordt uitgekomen aan het eind van het jaar bij ongewijzigde voortzetting van beleid.
  • Deze stand wordt afgezet tegen de Actuele begroting 2023. Dit betreft de Programmabegroting 2023-2026 en de actualisatie uitvoeringsnota 2022 .
  • Conform het raadsbesluit herpositionering van de Gemeentelijke Accountantsdienst (GAD) (RIS310802 ), waarbij is gekozen voor een variant waarbij de GAD wordt ondergebracht in de raadsorganisatie, is het budget van de gemeentelijke accountantsdienst per 2023 overgeheveld naar programma 1 – Gemeenteraad.

Samenvatting prognose
De onderstaande tabel geeft een uitsplitsing van de prognose voor 2023 per beleidsprogramma:

(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000,-)*

Actuele begroting 2023

Prognose resultaat 2023

Programma

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

01 - Gemeenteraad

14.254

335

13.919

N

0

0

0

02 - College en bestuur

11.438

0

11.438

N

2.100

N

0

2.100

N

03 - Duurzaamheid, milieu en energietransitie

63.740

8.381

55.360

N

0

0

0

04 - Openbare orde en veiligheid

71.383

8.520

62.863

N

0

0

0

05 - Cultuur en bibliotheek

138.380

12.226

126.154

N

0

0

0

06 - Onderwijs

149.502

62.141

87.361

N

3.800

N

0

3.800

N

07 - Werk en inkomen

700.593

467.071

233.522

N

0

0

0

08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid

647.918

67.601

580.317

N

1.260

V

1.750

V

3.010

V

09 - Buitenruimte

300.098

182.149

117.949

N

1.550

V

0

1.550

V

10 - Sport

66.806

17.324

49.482

N

0

0

0

11 - Economie

37.104

6.047

31.057

N

0

0

0

12 - Mobiliteit

111.095

91.835

19.260

N

500

V

0

500

V

13 - Stadsontwikkeling en wonen

163.182

114.099

49.083

N

500

N

0

500

N

14 - Stadsdelen, integratie en dienstverlening

117.041

11.693

105.348

N

5.000

N

0

5.000

N

15 - Financiën

202.766

2.068.042

1.865.276

V

1.988

V

13.927

V

15.915

V

16 - Overhead

324.499

2.335

322.163

N

560

V

0

560

V

Totaal

3.119.798

3.119.798

0

5.542

N

15.677

V

10.135

V

*door afrondingen kunnen er kleine verschillen ontstaan
** de actuele begroting is de stand nav de uitvoeringsnota 2022 u kunt deze in de bijlage vinden

De prognose van de begrotingsuitvoering in 2023 komt uit op € 10,1 mln. positief op een begrotingsomvang van € 3,1 mld. De grootste afwijkingen zijn voor de volgende programma’s:

  • Bij programma Onderwijs is er sprake van een nadelig resultaat van € 3,8 mln. voor de activiteit leerlingenvervoer, vanwege het mislukken van de aanbesteding leerlingenvervoer in 2022.
  • Bij programma Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid is er sprake van een positief resultaat van € 3 mln. Dit wordt voornamelijk verklaard door een positief resultaat voor beschermd wonen en GGZ als gevolg van een tekort aan GGZ-personeel. Daarnaast is er sprake van een positief resultaat op WMO van € 12,5 mln en een negatief resultaat van € 12,5 mln. voor de activiteit Jeugdhulp begeleiding.
  • Bij programma Stadsdelen, integratie en dienstverlening is sprake van negatief resultaat van € 5 mln. voor de activiteit Burgerzaken als gevolg van benodigd extra capaciteit.
  • Programma Financiën laat een positief saldo van € 15,9 mln. zien. Dit wordt voor € 13,2 mln. verklaard door hogere rentebaten en te ontvangen dividenden. In de voorjaarsnota wordt dit verder toegelicht.

Voor een nadere toelichting op deze afwijkingen wordt verwezen naar de programma’s.

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2023 13:57:08 met de export van 06/20/2023 09:20:35